Twaalf nieuwe Airbussen wil Virgin Atlantic hebben, schrijven meerdere persbureaus dinsdag. Het uithangbord van Sir Richard Branson zoekt toestellen om de oude, onzuinige Boeing 747’s te vervangen.
De deal is nog niet helemaal zeker, overigens. Virgin zou ook nog dé concurrent van het Frans-Duitse Airbus overwegen. Het 777-model van Boeing is de andere kandidaat. Twaalf A350’s kosten op papier ruim 4 miljard euro, maar het is gebruikelijk dat vliegmaatschappijen forse kortingen krijgen op grote orders.
Zowel de gloednieuwe A350 als de Boeing 777 hebben twee motoren, wat de toestellen een stuk zuiniger maakt dan de vier-motorige 747. Hoewel Boeing de 747, ook wel bekend als de ‘Queen of the Skies’, lang is blijven produceren en updaten, wordt het model nu ingehaald.
De jongste generatie twee-motorige vliegtuigen kan probleemloos de oceanen oversteken. De beperking dat alleen drie- of vier-motorige toestellen een Atlantische oversteek mogen maken, is verleden tijd en daarmee is ook de noodzaak voor vier motoren ten grave gedragen.
Zwarte cijfers voor Virgin
Virgin Atlantic, de transatlantische tak van Virgin Airways, beschikt over tien 747’s die vooral gestationeerd zijn op luchthaven Londen-Gatwick. De zaken gingen goed voor Richard Bransons vliegmaatschappij, die weer zwarte cijfers schreef in 2014. Dat was mede te danken aan een nieuw partnerschap met de Amerikaanse maatschappij Delta, die nota bene ook Airbus A350’s aanschafte.
Het orderboek van Virgin is behoorlijk goed gevuld. Het bedrijf wacht nog op acht Boeing 787 'Dreamliners' en twijfelt over de bestelling van zes Airbus A380's, met twee verdiepingen. De beslissing daarover stelt Virgin voorlopig uit, zei het bedrijf tegen Reuters. Airbus heeft al drie jaar geen nieuwe kopers voor de superjumbo, al lijkt daar heel recent verandering in gekomen te zijn.
Virgin Atlantic heeft ludieke namen gegeven aan de meeste van haar Boeing 747's. Een van de toestellen heet Lady Penelope, vernoemd naar de sluwe spionne uit poppenserie The Thunderbirds.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl